ПАМ’ЯТКА
роботи
над помилками для учнів початкових класів
Пам'ятай, що роботу
над помилками необхідно починати з нового рядка позначкою *.
1. Пропуск, заміна букв.
Перепиши
слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. В дужках вкажи
кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши
голосні.
2. Перенос слова.
Випиши
слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.
3. Буквосполучення дж, дз.
Випиши
слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі
важливі способи переносу цих слів.
4. Буквосполучення йо, ьо.
Після
голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо.
Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.
5. Подовження приголосних
звуків.
Випиши
слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і
запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.
6. Букви я, ю, є, і, ь,
що позначають м'якість приголосних
звуків.
Випиши
слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають
м'якість приголосних.
7. Ненаголошені голосні [є],
[и], що перевіряються наголосом.
Випиши
слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним.
Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.
8. Ненаголошені голосні [є],
[и], що не перевіряються наголосом (словникові слова).
Подивись
у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4
слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.
9. Сумнівні глухі приголосні
звуки.
Випиши
слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного
звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.
10. Апостроф після б, п, в,
м, ф, р перед я, ю, є,
ї.
Випиши
слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.
11. Знаки в кінці речення (.
? !).
Склади
речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).
12. Апостроф після префіксів
перед я, ю, є, ї.
Випиши
слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які
закінчуються на приголосний.
13. Префікси роз-, без-
(пишуться з буквою з).
Запиши
4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.
14. Префікси з-, с- (перед
буквами к, п, т, х, ф пишеться
префікс с).
Випиши
слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.
15. Написання префіксів і
прийменників.
а) Випиши
слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними
префіксами.
б) Між
словом і прийменником встав інше слово. Придумай
речення з тим же прийменником.
16. Велика буква.
Випиши
слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.
17. Суфікси - ськ, - цьк
в українській мові пишуться з ь.
Запиши
слово правильно. Запиши 4 слова з суфіксом -ськ, -цьк. Запиши їх.
Правопис запам'ятай.
18. Префікси
пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна
замінити словом «дуже»)
Випиши
слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
19. Правопис не з
дієсловом.
(Не з
дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти,
нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати).
20. Кома перед сполучниками а,
але, що, щоб, ніж.
Придумай
речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.
21. Відмінкові закінчення
іменників.
Випиши
слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у
даній відмінковій формі.
22.
Відмінкові закінчення прикметників.
Випиши
слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4
прикметники у даній відмінковій формі.
23.
Особові закінчення дієслів.
Випиши
слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є
пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях
II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.
24. Правопис особових
займенників.
Випиши
займенник. Визнач особу, відмінок і число.
25. Помилка на невивчене
правило.
Запиши
слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.
Організація
такої роботи над помилками має ряд позитивних сторін.
По-перше, значно
важливіше усунути всі припущені конкретним учнем помилки, ніж тільки типові.
По-друге, значно
прискорюється темп роботи, економна витрата часу та зусиль учнів на пошуки
правил: за урок аналізу письмових робіт всі учні в класі встигають усунути
припущені помилки.
По-третє, учень, який
свідомо усунув власні помилки, додатково попрацював з ними, може отримати не
тільки знання, яких не вистачало, але й, як правило, підвищення оцінки.
|